Åpning i Hvelvet lørdag 17. august kl. 14–16.
Kl. 15: Kunstnersamtale med kunstneren og Malin Barth, direktør for Kunsthall 3,14.
Det kurdiske ordet «dwryan» betyr «kryssende stier» på norsk og er en betegnende tittel for utstillingen på Oseana. Siden Kwestan Jamal Bawan kom til Norge som politisk flyktning fra irakisk Kurdistan i 1998, har utforskning av landskap og terreng, gjennom personlige opplevelser og vandringer, både i Norge og andre land, blitt nedfelt i storslagne malerier som umiddelbart oppleves som abstrakte. Forbindelsen til det menneskelige og kroppslige merkes likevel sterkt i bildene. Vi kan ane det fysiske ved landskapet gjennom den ujevne flaten, mens de bølgende linjene antyder en bevegelse der grensene mellom det indre og ytre flyter sammen. Det indre, mentale landskapet er egentlig uatskillelig fra det ytre landskapet, sier hun selv. «Stedet» er ikke bare er geografisk; det er alltid samfunnsskapt, alltid konstruert som del av en sosial prosess. Kulltegningene på halvtransparent kalkerpapir, noen ganger med hårstrå integrert i de bølgende linjene, viser en følsomhet for de poetiske uttrykksmulighetene som ligger i det fysiske materialet.
Kwestan Jamal Bawan har diplom i kunst fra Sulaymania Institute of Fine Art Kurdistan (1985) og mastergrad ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2009. Hun har vært representert ved en rekke gruppeutstillinger i Norge og utlandet, blant annet på USF Verftet, Bergen, Galleri F15, Moss, the JALLA International Art Exhibition ved Kawasaki City Museum og Streekmuseum, Holland. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Kunsthall 3,14, Bergen, Galleri Puls, Norheimsund, HardingART, Utne, Gallery Amina Suraka, Suleymania, Hardanger Kunstsenter og IKM, Oslo.
www.griegsamlingen.no